Cursuri - evenimente

Finantare nerambursabila 2022

Fie ca esti un antreprenor care tinteste dezvoltarea afacerii sale, fie ca ai o idee de afacere si doresti finantare pentru a o implementa, fondurile nerambursabile reprezinta o oportunitate extraordinara.

Banii europeni nerambursabili pot insemna dotari care sa iti creasca capacitatea de productie/prestare servicii, sustinerea salariilor in anul de implementare, a chiriei si chiar a cheltuielilor de marketing dupa caz.

Insa, de la idee pana la obtinerea finantarii, procesul este, in multe cazuri, dificil si necesita multa atentie si responsabilitate atat in etapa premergatoare obtinerii finantarii cat si in etapa de implementare.

Printre cele mai dese erori intalnite in procesul de scriere a proiectului se afla transferul responsabilitatii conturarii planului de afaceri in integralitatea lui, unui consultant specializat in accesarea de fonduri europene, fara niciun fel de implicare din partea beneficiarului.

In etapa de scriere a proiectului, un consultant specializat va ghida antreprenorul privind incadrarea cheltuielior in criteriile de eligibilitate impuse de ghidul solicitantului. Cu toate acestea, oricat de documentat ar fi, un consultant specializat nu poate inlocui in proportie de 100% experienta antreprenoriala a beneficiarului care va accesa finantarea si nici nu poate anticipa nevoile reale ale afacerii sale in ceea ce priveste echipamentele/dotarile necesare.

Ideal este ca, sub indrumarea consultantului, fiecare antreprenor care urmeaza sa acceseze fonduri europene sa fie direct implicat in conturarea planului de afaceri si sa decida, dupa o atenta documentare, cu privire la fiecare achizitie sau pozitie bugetata.

Fiecare pozitie bugetata corect va face diferenta in succesul afacerii atat in etapa de implementare cat si pe termen lung in desfasurarea afacerii.

Alte erori des intalnite sunt tentatia de a exagera proiectia financiara in perioada de implementare, asumarea unui numar de angajati care depaseste capacitatea organizatiei sau omiterea sustinerii din resurse proprii a cofinantarii, TVA-ului si cheltuielilor neeligibile aferente proiectelor, dupa caz.

Unul dintre consultantii cu vasta experienta in obtinerea finantarilor nerambursabile este Radu Moldoveanu – Director General la Smart Business Projects. L-am rugat pe Radu sa raspunda intrebarilor ownerilor de afaceri din industria beauty si a celor care doresc sa intre in domeniul beauty cu finantari nerambursabile:

Cine poate accesa finantari nerambursabile?

Teoretic, poate sa solicite o finantare nerambursabila oricine detine sau isi infiinteaza o entitate juridica, cu codurile CAEN aferente activitatii pe care doreste sa o finanteze. In functie de tipul programului de finantare pot exista insa si cerinte specifice privind vechimea entitatii juridice, veniturile realizate si numarul de angajati aferent ultimului exercitiu fiscal incheiat sau chiar forma de organizare: PFA, II, SRL, SRL-D s.a. Cea mai frecvent intalnita forma de organizare acceptata la finantare este fara indoiala societatea comerciala cu raspundere limitata (SRL) iar in cazul in care firma nu este nou infiintata, solicitantii ar trebui sa stie ca aceasta ar trebui sa inregistreze la ultimul bilant depus capitaluri proprii pozitive (Active mai mari decat Datoriile) pentru a nu fi incadrata ca “intreprindere in dificultate”.

Care sunt etapele scrierii unui proiect in vederea obtinerii unei finantari nerambursabile?

Etapele scrierii unui proiect in vederea obtinerii unei finantari nerambursabile sunt urmatoarele:
– Analiza ghidului/procedurii/schemei de ajutor (in functie de caz)
– Verificarea eligibilitatii (beneficiar, domeniu-cod CAEN si cheltuieli)
– Alegerea temei de proiect
– Obtinerea de informatii despre domeniu si despre piata in care doreste sa activeze solicitantul
– Obtinerea ofertelor pentru echipamentele necesare fluxului tehnologic
– Obtinerea ofertelor de servicii/lucrari/active necorporale ce se vor deconta prin proiect (daca este cazul)
– Parcurgerea/completarea planului de afaceri/cererii de finantare (inclusiv buget/previziuni financiare)
– Completarea anexelor aferente Cererii de Finantare (Declaratie IMM / Declaratie intreprinderi autonome, partenere, legate – atasat si un manual, Declaratie Minimis, Declaratie TVA s.a. dupa caz)
– Crearea contului in platforma de depunere
– Incarcarea documentelor si completarea sectiunilor online
– Depunerea proiectului
– Monitorizarea contului din platforma pentru clarificari/notificari
– Semnarea contractului de finantare si inceperea implementarii (achizitiilor)
– Derularea achizitiilor cu respectarea cerintelor Finantatorului (respectarea principiului celor 3E / Ordinului 1284/2016 etc.)
– Depunerea solicitarilor de decont (Cerere de Plata/Rambursare)

Care sunt etapele implementarii si ce isi asuma beneficiarul, inclusiv in perioada de monitorziare (post-implementare?

Implementarea se refera de obicei la achizitiile efectuate conform bugetului aprobat. Aici beneficiarii trebuie sa fie atenti la respectarea criteriilor impuse de Finantator. In functie de programul de finantare acestea pot fi mai complexe sau mai putin complexe, dar in orice caz ar trebui sa respecte principiul celor 3E (eficienta, eficacitate si economicitate) asta presupunand, in general, solicitarea de oferte din partea mai multor furnizori pentru achizitiile efectuate.

Pe langa achizitii, implementarea poate include si crearea de locuri de munca conform cerintelor Finantatorului sau criteriilor de punctaj care au dus la aprobarea proiectului. Ulterior trebuie transmise catre Finantator solicitarile de decont (Cereri de Rambursare/Plata). Aceste solicitari contin pe langa formularul de decont si documentele aferente achizitiilor si eventual platilor efectuate in cadrul proiectului cum ar fi, dar fara a ne limita la: solicitari de oferte, ofertele primite, decizii de atribuire, contractele comerciale, facturile, procesele verbale de punere in functiune si predare-primire, dovada platilor (OP-uri si extrase de cont), asigurari si altele.

Opinia mea profesionala este ca implementarea are o importanta deosebita in accesarea finantarii nerambursabile. Cu toate acestea, majoritatea beneficiarilor se concentreaza mai mult pe aprobarea proiectului si ignora ulterior implementarea. Nu au fost putine cazurile in care diversi beneficiari au apelat la noi dupa aprobarea proiectului, strict pentru a-i ajuta cu remedierea diverselor probleme aparute in implementare si vreau sa trag un semnal de alarma referitor la faptul ca nu intodeauna am reusit sa gasim o rezolvare, pentru ca era prea tarziu, si astfel finantarea s-a pierdut. Ar fi multe de discutat aici, mai ales daca am aborda si subiectul creditelor punte si de cofinantare, acolo unde este cazul.

Legat de prioada de monitorizare pot sa spun ca beneficiarii ar trebui sa fie foarte atenti la obligatiile pe care le au conform contractului de finantare. In principal este vorba despre mentinerea locurilor de munca create prin proiect si despre obligatia de a nu instraina bunurile achizitionate pana la finalul perioadei de monitorizare. Totodata, ar trebui sa fie atenti si la prelungirea/plata anuala a asigurarii bunurilor si intocmirea diverselor formulare de raportare, acolo unde este cazul. De asemenea pot fi si conditii suplimentare privind interdictia cesionarii partilor sociale, notificarea prealabila privind modificarea locatiei de implementare sau atingerea anumitor indicatori (cifra de afaceri, profit etc.). Sunt foarte multe situatii in care aceste “neatentii” din perioada de monitorizare pot duce la recuperarea integrala a ajutorului nerambursabil.

Ce costuri trebuie sa aiba in vedere beneficiarul ? (de la scriere proiect pana la sumele necesare cofinantarii si in etapa de implementare).

In primul rand avem costurile aferente consultantei specializate pentru accesarea finantarii nerambursabile si implementarea proiectului. Acestea pot varia in functie de complexitatea proiectului, valoarea finantarii si experienta consultantului. In general costurile cu consultanta sunt exprimate in procente si variaza in mod normal intre 5%-12% din valoarea finantarii nerambursabile, vorbind aici de o medie a pietei bineinteles pentru ca exista si cazuri extreme sau situatii particulare. In mod ideal, din punctul meu de vedere, aceste costuri ar trebui impartite in comision pentru scriere si depunere, comision de succes si comision de implementare.

In al doilea rand, chiar daca sunt si finantari 100% nerambursabile, solicitantii nu ar trebui sa ignore aparitia unor cheltuieli neeligibile sau a unor situatii neprevazute cum ar fi: inflatia, cresterea cursului de schimb EUR/RON si altele. Solicitantii ar trebui sa se asigure in primul rand ca detin sau pot obtine din alte surse (credit bancar, rude, prieteni) cel putin 5-10% din valoarea ajutorului nerambursabil pentru aceste situatii neprevazute, chiar daca finantarea este 100% nerambursabila. In cazul cofinantarii este clar ca aceasta trebuie avuta in vedere inca de la initierea proiectului, incluzand aici si TVA-ul in cazul in care solicitantul este platitor de TVA.

La final, dar la fel de importante, as mentiona costurile adiacente care pot aparea in diverse situatii:
– Costuri cu infiintarea societatii (in cazul in care nu exista o entitate juridica)
– Costuri notariale (pentru contracte de superficie, vanzare-cumparare)
– Costuri cu evaluarea ANEVAR (in cazul in care avem achizitie de imobil)
– Costuri cu proiectarea (daca vorbim si de activitati de constructii-montaj)
– Costuri cu avize si autorizatii
– Costurile financiare aferente creditelor punte/de cofinantare sau garantiilor emise de stat (FNGCIMM/FGCR etc.)

Ce risca si ce castiga cei care isi doresc sa acceseze fonduri nerambursabile?

As vrea sa mentionez, inca de la inceput, ca riscul este acoperit cu varf si indesat de rezultat in cazul aprobarii proiectului.

In general cei care isi doresc sa acceseze fonduri nerambursabile risca timp si bani. In functie de complexitatea proiectului, pot risca banii aferenti serviciilor de consultanta pentru intocmirea si depunerea documentatiei dar si cei aferenti proiectarii, obtinerii de avize, autorizatii si altele. In acelasi timp vorbim si despre timpul dedicat obtinerii de oferte, avize si/sau alte acte sau documente legale necesare depunerii proiectului. Pe langa timp si bani putem vorbi si despre nervi/stres deoarece sunt situatii cand regulile se schimba in timpul jocului iar solicitantii constata, dupa timpul si banii investiti, ca ghidul sau criteriile de punctaj s-au schimbat iar sansele lor s-au micsorat sau chiar au devenit nule.

Acum as vrea sa ne concentram si pe partea pozitiva a lucrurilor. Este vorba si despre castig.

Ce castiga cei care acceseaza fonduri nerambursabile? Castiga in primul rand bani!

Care nu sunt putini in general, dar nu numai. Multi dintre ei primesc sansa de a-si realiza un vis privind antreprenoriatul si chiar un nou stil de viata. Sunt de asemenea multi pentru care aceste fonduri devin un factor esential in vederea dezvoltarii afacerii existente la un nivel superior. Nu am avut niciun client care sa zica ca este usor sa implementezi un proiect si cu toate acestea 99% dintre ei revin pentru alte fonduri si isi doresc sa acceseze cat mai multi bani nerambursabili. In concluzie, din punctul meu de vedere, riscul este mult mai mic in comparatie cu castigurile pe termen lung atunci cand vorbim despre finantari nerambursabile. Acesta este si motivul pentru care avem la fiecare apel de proiecte din ce in ce mai multi solicitanti.

Ce linii de finantare sunt asteptate in 2022?

Dupa parerea mea anul 2022 ar trebui sa fie un an foarte bun si cu multe oportunitati in ceea ce priveste fondurile nerambursabile. Incepem anul cu un ajutor nerambursabil de pana la 1.000.000 EUR/beneficiar prin intermediul POC 4.1.1. Acest apel este dedicat fimelor care s-au confruntat cu constrangeri datorate pandemiei COVID-19 si care au inregistrat o scadere a cifrei de afaceri de minim 5% in anul 2020 comparativ cu anul 2019. Valoarea minima a finantarii este de 50.000 EUR/beneficiar iar procentul de cofinantare variaza intre 5-15% in functie de incadrarea IMM (microintreprinderi, intreprinderi mici si intreprinderi mijlocii). Mentionez ca el se adreseaza mai multor domenii printre care se numara si domeniul de infrumusetare (beauty). Acest apel de proiecte se va deschide in prima parte a anului.

De asemenea, ne asteptam ca in acest an sa avem Acordul de Parteneriat pentru perioada 2021-2027 aprobat de Comisia Europeana. In cadrul Acordului de Parteneriat 2021-2027 vom avea mai multe programe operationale care ar trebui sa lanseze sesiuni de apeluri pana la sfarsitul anului. Aici as mentiona pentru solicitantii privati: Programul Operational Regional (POR) si Programul Operational Crestere Inteligenta, Digitalizare si Instrumente Financiare (POCIDIF).

Totodata, avem Programul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) care ar trebui sa lanseze mai multe apeluri, desi acestea se vor adresa mai mult autoritatilor publice decat solicitantilor privati. Pentru zona rurala avem Programul National de Dezvoltare Rurala (PNDR) care va lansa a 2-a sesiune de apeluri aferenta perioadei de tranzitie (2021-2022). Mentionez ca in cadrul acestui program avem pentru afaceri non-agricole submasurile 6.2 si 6.4 care s-au bucurat de un real succes in sesiunea din 2021.

De asemnea, pe langa toate cele de mai sus, vom avea in 2022 si programele guvernamentale gestionate de Ministerul Antreprenoriatului si Turismului, care au cam lipsit in ultimii ani, printre care mentionez:

– Start-Up Nation (START – Start-upTech-Nation)
– Microindustrializare
– Comert-Servicii

Ar mai putea fi mentionate la oportunitati si apelurile de finantare din Granturile SEE si Norvegiene sau finantarile pentru antreprenoriat social din Programul Operational Capital Uman (POCU), cum ar fi INNOTECH STUDENT sau cele pentru startup-uri infiintate de tinerii din mediul rural.
Din estimarile noastre, ar trebui sa avem mai multa claritate asupra tuturor oportunitatilor de finantare din acest an spre finalul lunii februarie, inceputul lunii martie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *